Abstrakt maleri og søsyge kender du det? Lige pludselig vælter dit maleri til den ende eller anden side. Kroppens balancepunkt forskubbes til den ende eller den anden side. Så er det at du skal finde ud af at få balanceret dit maleri igen.

Abstrakt maleri er specielt udfordret på dette punkt, idet du arbejdet med abstraktioner i form, farve, pigment, streg og flader, som nøje skal afstemmes i balance for ikke at vælte på lærredet. Derfor er der nogle ting, du skal være opmærksom på, når du arbejder med abstrakt maleri.

Hvis du eksempelvis ser på dette maleri, har det en præcis komposition i form af abstrakt maleri. Elementerne er nøje afstemt i forhold til hinanden. Den røde og grønne rektankel er placeret overfor hinanden. De forbindes med en lodret streg, der er brudt for at skabe spænding. De to rektankler skaber spænding til hinanden, idet de er malet med komplementærfarverne rød/grøn, hvilket vil sige, at de ligger overfor hinanden i farvecirklen

Den røde rektankel korresponderer med den røde cirkel, hvilket igen skaber en spænding mellem to forkellige former. En meget enkel komposition, som fungerer i abstrakt maleri. Der er bare et problem, og det er farvebalancen i billedet. Billedet hælder en smule til venstre, hvilket kan mærkes i din krop gennem en smule mere tyngde i farvepigment i venstre side.

Billedkomposition handler om, hvordan et billede opbygges, så det præsenterer sit motiv på den stærkeste måde. Et godt billede komponeres på en måde, så øjet ledes til det, som kunstneren vil fortælle med billedet. Det gøres nemmest ved at arrangere billedets elementer, så det opnår orden, balance og klarhed, men som med alle kunstformer er regler til for at brydes. Nogle af de klassiske tricks til at opnå orden, balance og klarhed er følgende: Symmetri, linjer, det gyldne snit, tredjereglen, diagonalaksen og midtakser, højre og venstre komposition, cirkelkomposition, trekantkomposition, farver og indramning. (Wikipedia)

I det følgende kommer kommer 3 tips til at finde farvebalancen i dit maleri:

Du kan også læse blogindlægget Lær at male abstrakt

1 tips:

Farvebalancen er et af de elementer i billedkomposition, som du skal sørge for stemmer i dit maleri. Farver har forskellige tyngde. Nogle farver er lette og lyse, andre tunge og dominerende. Hvis din farvebalance ikke stemmer, vil dit billede hælde til den ene eller den anden side, og du vil mærke denne “søsygeeffekt”.

2 tips: 

Du kan stille dig foran dit billede med lidt spredte ben. Forestil dig, at der går en akse ned gennem din krop fra hoved til fod med et centrum i dit bryst. I denne stilling mærker du ind i dit billede. Hvis dit maleri ikke er komponeret balanceret i dine farver, vil du opdage, at det vil falde til den ene eller anden side.

3 tips: 

Ok, mit billede falder til den ene side, hvad gør jeg så? Hvis vi tager udgangspunkt i billede forneden på siden, vil du kunne mærke dig ind billedet og opleve, at der er en farveubalance, der hælder til venstre side. Der er mere mørkerød pigment  i øverste venstre side, der får billedet til at få mere tyngde. Det kan du få til at balancere ved at male mere sort ind i den grønne farve nederst i højre hjørne.

Læs også blogindlægget om Forskellen på kunstnerisk og kreativ maleproces

emelia regitse edelsøe

Download e-bogen.

” Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”

Et kunstnerisk ledelsesværkstøj

Tilmeld dig nyhedsbrevet om Kunst og Skaberprocesser. Nul spam. Kun e-mails om kunst. Du kan til enhver tid afmelde dig med et klik. Ved tilmelding får du samtidig guiden “Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”, hvor du kan teste dit kunstneriske ståsted.

Download e-bogen her >

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Emelia er en knaldhamrende dygtig kunstner. Jeg var først og fremmeste tiltrukket af hendes egne malerier, især de mere vilde og kraftfulde. Som underviser har hun en evne til at få alle til at føle sig godt tilpas i hendes varme og lattermilde selskab. Hun er vidende og inspirerende med en rar måde at formidle på. Hun har fat i sig selv, kender modstanden i maleriet og fik alle på kurset videre, uanset vores individuelle tekniske niveau, forudgående kunstneriske forståelse og retning.”

Siri Reiter 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har opdaget en hel ny verden sammen med dig. Du præsenterede mig for ægtempera. Indtil da havde jeg arbejdet med akryl. Du lærte mig om farveflader, streg, stof, komposition og om mit billedet kunne ånde. En helt ny verden for mig. Hver gang jeg var hos dig på kunstkursus, fik jeg noget med hjem. Du udfordrede mit pæne Jeg, som har fuldt mig lige siden i andre kunstneriske sammenhænge. Din undervisning satte gang i en udvikling af mit maleri og mit Jeg. Du bragte mig videre…”

Mette Bay Klarskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har haft stor glæde af malekurser hos Emelia. Emelia har hjulpet mig med at overvinde min blokeringer og begrænsninger og finde mit personlige maleriske udtryk, hvilket har givet mig meget både på det kreative og personlige plan. Emelia forstår at møde sine kursister der hvor de er og nænsomt hjælpe dem videre på deres rette vej. Jeg kan på det varmeste anbefale Emelia`s malekurser.”

Hanne Vadskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Det har været trygt for mig at deltage på Emelia Regitse`s kunstkurser i Atelieret Glim. Der bliver undervist individuelt på en kreativ og inspirerende måde. Jeg har oplevet plads og rum til at være mig med stor tryghed og støtte til at udvikle netop mit individuelle udtryk i maleriet. Hvis der er opstået blokeringer i maleprocessen, har jeg altid følt mig støttet og forstået samt fået en håndsrækning med nye måder at se maleriet på i forhold til teknik og personlig udvikling. Så hermed mine bedste anbefalinger.”

Stence Johansen