Kunstundervisning på kunstbloggen henvender sig til dig, der ønsker kunstnerisk transformation og personlig vækst.

Du har et ønske om at udvikle dit billedsprog. Din kunstundervisning er måske stoppet i 6. klasse i folkeskolen. Det er virkeligheden for mange kunststuderende op i årerne.

Men det er aldrig for sent at udvikle dit billedsprog gennem kunstundervisning – livslang læring. Du skal bare have mod på at lære, lytte og øve dig gennem kunstneriske discipliner.

I kunstundervisning på kunstbloggen har jeg fokus på at give dig kunstneriske værktøjer indenfor den figurative og abstrakte kunst.

Hvis du er utilfreds med dine kunstneriske resultater, skal du betragte og reflektere over dit kunstværk samt din skaberproces. Til dette formål har jeg skabt 2 værktøjer, hvor du kan teste dig selv. Alt hvad der sker i din skaberproces, giver dig dit  konkrete kunstneriske resultat. Det er altså dine vaner og teknik, du skal kikke efter i sømmene, hvis du vil ændre dit kunstværk. 

HHB testen til dit kunstværk

I denne test skal du reflekterer over din helhed, håndværk og kommunikation i dit kunstværk.
Er disse 3 fokusområder stærke nok i dit kunstværk?

Helhed = stærk kommunikation
Dit kunstværk skal kunne fungere som en helstøbt komposition
. Derved fremstår din overordner kommunikation tydeligt og stærk.

Den kunstnerisk helhed er skabt af din streg, flade, farve og form. Hvis din billedkomposition ikke fungerer, vil dit billede fremstå utydelig i  sin kommunikation. Som betragter vil man have fokus på billedets svaghed fremfor dets budskab. Derfor er det så vigtig, at et kunstværk fremstår helstøbt i sin fremtræden på lærredet. 

Håndværk = teknisks overbevisning
Ethvert kunstværk kræver håndværk af bestemt karakter for at kunne opnå et bestemt udtryk. Håndværket består af bestemte teknikker, du træner igen og igen for at kunne mestre dem.

Et billedsprog kan være opbygget af flere forskellige og varierende teknikker der tilsammen danner et solidt kunstneriske håndværk. Du skal vælge de teknikker, som passer til dit udtryk, du ønsker at opnå i dit billedsprog.

I kunstundervisning på kunstbloggen ser vi på om du anvender de rigtige teknikker til et solidt håndværk. Bruger du de rigtige teknikker for at opnå dit ønskede udtryk? Mestre du disse teknikker?

Budskab = kunstværkets formål
Det overordnede formål med kunstværker er kommunikation. Du skal have et ønske om at formidle budskaber til dine beskuere. Det kan omhandle alt fra politik, samfund, spiritualitet, oplevelser , energifrekvens, tanker, følelser ect. Du skal have noget på hjertet, som du gerne vil dele med din beskuer. 

For at beskueren er overbevidst om din troværdighed i billedet, skal du være autentisk i din kommunikation. Du skal være ærlig, troværdig og ægte gennem dit kunstneriske udtryk. Ingen tror på en løgn.

For at nå dit autentiske billedsprog, skal du lære at kende dig selv. Gennem din opdragelse i barndommen og påvirkninger fra det øvrige samfund, bliver vi ofte viklet ind i forskellige usande forestillinger omkring os selv. Løgne, der ikke passer til, hvem vi i virkeligheden er som sande mennesker. 

I din kunstundervisning på kunstbloggen vægter jeg autencitet. Derfor vil der være perioder i din skaberproces, hvor du vil står overfor et oprydningsarbejde i forhold til forestillinger. På den måde opnår du et billedeudtryk baseret på autencitet, der skaber troværdig i din kunstneriske kommunikation.

VPR testen af din skaberproces

Når du har taget HHB testen til dit kunstværk, skal du tage disse reflektionen med ind i din skaberproces. Resultatet af begge test viser, hvilke fokuspunkter du skal arbejde videre på for at udvikle dit billedsprog.

Vedholdenhed = mester/ekspert
Forskning viser, du skal øve dig mange timer for at blive en mester indenfor dit felt. Vedholdenhed, træning og øvelse er de personlige kompetencer, der vil føre dig til målet. Hvis du eksempelvis ønsker at kunne udtrykke dig abstrakt i maleriet, skal du altså kunne fastholde en læringsproces gennem mange år for at komme frem til dit unikke kunstneriske udtryk.

Det kan godt virke lidt skræmmende, men der er hjælp at hente på kunstbloggen gennem kunstundervisning. Og det vil jo også være kedelig, hvis livet ikke kan tilbyde dig nye vækst og udviklingsmuligheder gennem hele livet.

Parathed
Parathed handler om din nærmeste læringszone i kunstundervisning. Din kunstneriske fremgang vil være størst, der hvor du har din opmærksomhed, lyst og motivation. Tag den læring, der ligge lige foran dig. Så skal du nok komme frem til større kunstneriske mål hen ad vejen.

Resultat af din HHB test
Du  tager resultatet af HHB testen fra dit kunstværk. Dine overvejelse omkring, hvad du skal forbedre i forhold til helhed, håndværk og budskab, skal med ind i din videre skaberproces.

Fortvivl ikke, hvis det virker lidt uoverskueligt…

Er der fokuspunkter fra de 2 tests, hvor dine kompetencer halter? –  Fortvivl ikke, der er hjælp at hente på Kunstbloggen. Du kan tjekke mit mentorforløb her >

Du kan også tjekke mit online kursus “Lær at meditere med farver” hvor du får en dybere forståelse for farvers egenskaber og kvaliteter. Du får også adgang til større  indre ro og styrke, som er en sidegevinst gennem det meditative arbejder med farver. Bare start et sted, så er du allerede videre…

Lær at meditere med farver >

emelia regitse edelsøe

Download e-bogen

” Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”

Et kunstnerisk ledelsesværkstøj

Tilmeld dig nyhedsbrevet om Kunst og Skaberprocesser. Nul spam. Kun e-mails om kunst. Du kan til enhver tid afmelde dig med et klik. Ved tilmelding får du samtidig guiden “Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”, hvor du kan teste dit kunstneriske ståsted.

Download e-bogen her >

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Emelia er en knaldhamrende dygtig kunstner. Jeg var først og fremmeste tiltrukket af hendes egne malerier, især de mere vilde og kraftfulde. Som underviser har hun en evne til at få alle til at føle sig godt tilpas i hendes varme og lattermilde selskab. Hun er vidende og inspirerende med en rar måde at formidle på. Hun har fat i sig selv, kender modstanden i maleriet og fik alle på kurset videre, uanset vores individuelle tekniske niveau, forudgående kunstneriske forståelse og retning.”

Siri Reiter 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har opdaget en hel ny verden sammen med dig. Du præsenterede mig for ægtempera. Indtil da havde jeg arbejdet med akryl. Du lærte mig om farveflader, streg, stof, komposition og om mit billedet kunne ånde. En helt ny verden for mig. Hver gang jeg var hos dig på kunstkursus, fik jeg noget med hjem. Du udfordrede mit pæne Jeg, som har fuldt mig lige siden i andre kunstneriske sammenhænge. Din undervisning satte gang i en udvikling af mit maleri og mit Jeg. Du bragte mig videre…”

Mette Bay Klarskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har haft stor glæde af malekurser hos Emelia. Emelia har hjulpet mig med at overvinde min blokeringer og begrænsninger og finde mit personlige maleriske udtryk, hvilket har givet mig meget både på det kreative og personlige plan. Emelia forstår at møde sine kursister der hvor de er og nænsomt hjælpe dem videre på deres rette vej. Jeg kan på det varmeste anbefale Emelia`s malekurser.”

Hanne Vadskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Det har været trygt for mig at deltage på Emelia Regitse`s kunstkurser i Atelieret Glim. Der bliver undervist individuelt på en kreativ og inspirerende måde. Jeg har oplevet plads og rum til at være mig med stor tryghed og støtte til at udvikle netop mit individuelle udtryk i maleriet. Hvis der er opstået blokeringer i maleprocessen, har jeg altid følt mig støttet og forstået samt fået en håndsrækning med nye måder at se maleriet på i forhold til teknik og personlig udvikling. Så hermed mine bedste anbefalinger.”

Stence Johansen