Tempera er en maleteknik, som vi kender tilbage fra middelalderen og den tidligere renæssance i form af altertavler, ikonmaleri og andre udsmykninger. Eksempelvis har vi den italienske Bollocesllis med sit berømte maleri “Venus fødsel”, der er malet med tempera i 1475. Et fantastisk maleri med kvaliteter fra maleteknikken tempera.

Maleriet “RUMMET BAG” til højre, har jeg malet med tempera, hvor du kan iagttage stråleglas og det “levende” aspekt ved temperaen. Her følger de 7 gode grunde til at arbejde med teknikken tempera;

1) Hurtig tørretid
Tempera er god for dig med en hurtig maleproces og mange farvelag oven på hinanden. Tempera tørrer nemlig hurtig, så du nemt og hurtigt kan komme videre med det næste lag maling.

2) God farve vedhæftning
Ægtempera har en god evne til at hæfte på malegrundlaget dvs at farven ikke reagerer underligt og ikke vil hæfte på malegrunden af gesso. Pigmentet forbinder sig godt på lærredet, så du stille og roligt kan opbygge dit maleri uden teknisk problemer med vedhæftning.

3)Begrænset sundhedsskadelige stoffer i dine farver
Hvis du vil undgå alle mulige tilsætningsstoffer i dine farver, er det en god ide at bruge tempera fordi komponenter som olie, æg og vand er uden sundhedsfarlige gener.

Pigmentet skal du selvfølgelig ikke snuse op gennem din næse i løs form, når du laver din farvepasta for det er ikke sundt. Hvis du er allergiker kan du bruge maske og arbejde med organiske farvepigmenter fremfor kemiske pigmenter for at begrænse indtag af de sundhedsskadelige stoffer.

5) God farvevedhæftning
Tempera har en god evne til at hæfte på malegrundlaget dvs at farven ikke reagerer underligt og ikke vil hæfte på malegrunden af gesso. Pigmentet forbinder sig godt på lærredet, så du stille og roligt kan opbygge dit maleri uden teknisk problemer med vedhæftning.

4) Bland dine egne farver
Hvis du gerne vil have fornemmelsen af en fyldig og creamet farvepasta, skal du blande dine egne farver. Du får nemlig et langt mere personligt forhold til dine farver, når du blander dem selv.

Din egen energi og vibration kommer dybere ind i din maleproces med at blande dine egne tempera farve hvilket har betydning for hvor stor dybde og personlighed du tilfører til dit maleri. Det svarer til, at du køber en færdigret i Irma. Selvom den er af god kvalitet, bliver smagen og det færdige produkt aldrig det sammen, som hvis du selv laver din mad.

Din personlighed kommer simpelhen til at gennemsyre dit maleri helt fra grunden, når du selv blander dine farver. Nogle vil måske sige det er besværligt men der er noget af hente på kvaliteter som “levendenliggørelse” af dine pigmenter. Du er langt mere i kontakt med det fysiske stof i dit maleri end hvis du køber dine farver.

6) Klare farver uden dybde, farvekraft og stor holdbarhed
En anden fordel ved ægtempera farver er, at du får meget klare farver med stor farvekraft og holdbarhed. Dine farver kan faktisk fremstå med stor strålekraft, så du får en fornemmelse af farveenergi og vibration. Farver er ikke ens og slet ikke deres fremtoning og karakter, som gerne skal understøtte gennem din maleteknik.

7) Stor teknisk spændvidde fra en laserende til en olieret farveflade
Tempera består af en blanding mellem vand, linolie, pigment og æg. Æg både hvide og blomme er i stand til at emulgere linolien, hvorved olien skifter fra oliefase, således at malingen bliver vandfortyndbar. Det betyder, at du faktisk både kan male laserende som i akvarel og mere olieret som i oliemaleriet. Det giver dig dig stor spændvidde i dit tekniske udtryk i maleriet fra transparente til mere dækkende farveflader.

emelia regitse edelsøe

Download e-bogen.

” Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”

Et kunstnerisk ledelsesværkstøj

Tilmeld dig nyhedsbrevet om Kunst og Skaberprocesser. Nul spam. Kun e-mails om kunst. Du kan til enhver tid afmelde dig med et klik. Ved tilmelding får du samtidig guiden “Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”, hvor du kan teste dit kunstneriske ståsted.

Download din e-bog her >

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Emelia er en knaldhamrende dygtig kunstner. Jeg var først og fremmeste tiltrukket af hendes egne malerier, især de mere vilde og kraftfulde. Som underviser har hun en evne til at få alle til at føle sig godt tilpas i hendes varme og lattermilde selskab. Hun er vidende og inspirerende med en rar måde at formidle på. Hun har fat i sig selv, kender modstanden i maleriet og fik alle på kurset videre, uanset vores individuelle tekniske niveau, forudgående kunstneriske forståelse og retning.”

Siri Reiter 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har opdaget en hel ny verden sammen med dig. Du præsenterede mig for ægtempera. Indtil da havde jeg arbejdet med akryl. Du lærte mig om farveflader, streg, stof, komposition og om mit billedet kunne ånde. En helt ny verden for mig. Hver gang jeg var hos dig på kunstkursus, fik jeg noget med hjem. Du udfordrede mit pæne Jeg, som har fuldt mig lige siden i andre kunstneriske sammenhænge. Din undervisning satte gang i en udvikling af mit maleri og mit Jeg. Du bragte mig videre…”

Mette Bay Klarskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har haft stor glæde af malekurser hos Emelia. Emelia har hjulpet mig med at overvinde min blokeringer og begrænsninger og finde mit personlige maleriske udtryk, hvilket har givet mig meget både på det kreative og personlige plan. Emelia forstår at møde sine kursister der hvor de er og nænsomt hjælpe dem videre på deres rette vej. Jeg kan på det varmeste anbefale Emelia`s malekurser.”

Hanne Vadskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Det har været trygt for mig at deltage på Emelia Regitse`s kunstkurser i Atelieret Glim. Der bliver undervist individuelt på en kreativ og inspirerende måde. Jeg har oplevet plads og rum til at være mig med stor tryghed og støtte til at udvikle netop mit individuelle udtryk i maleriet. Hvis der er opstået blokeringer i maleprocessen, har jeg altid følt mig støttet og forstået samt fået en håndsrækning med nye måder at se maleriet på i forhold til teknik og personlig udvikling. Så hermed mine bedste anbefalinger.”

Stence Johansen