Kender du det, at man går “død” på et museum og det hele bliver lidt for støvet af gamle malerier. Den fornemmelse er der en mulighed for at bløde op, hvis du skal en tur til Paris. 50 km fra Paris ligger byen Giverny, hvor du kan besøge Claude Monet hus og have. Her vil du ikke alene møde Claude Monet`s malerier i atelieret, men vil du blive omringet af blomsterdufte og farver i alle afskygninger

Claude Monet og haven i Giverny
Når du kommer til Giverny, møder du en turistattraktion med højt besøgstal, postkort, kuglepenne, plakater og bøger men også en verden fyldt med sanselighed, farver og skønhed. Det giver en dejlig afveksling mellem kommerciel forretning, hvor du kan erhverve dig en bid af Monet`s univers sidestillet med en blomstrende naturoplevelse

Claude Monet lever i sin motiv verden
Du kan gå rundt om søen med åkander, som du også møder i Monet`s motivverden. Hvis du forstår og lærer gennem dine sanser, vil du højst sandsynlig bedre forstå Monet`s kunstneriske impuls gennem en vandring i hans atelier, hus og have. Det er selvfølgelig et kommercielt set-up, men du får alligevel en fornemmelse af sammenhængen mellem Claude Monets malerier og hans arbejde i haven.

Claude Monet og samtiden midt i 1800-tallet
En måde at forstå Claude Monets kunstneriske udtryk på er, at sætte ham i kontekst til hans samtid. Man kan kalde ham en oprører i forhold til kunstscenen på hans tid. Man kan også sige, han bidrager til et udvidet syn på den “normale” virkelighedsopfattelse. Indtil videre har man søgt at kopiere den fysiske verden til perfektion. Men da fotografiapparatet kommer som ny teknologi, må maleriet kunne noget mere end affotografering af virkeligheden.

 

Claude Monet lever i sin motiv verden
Du kan gå rundt om søen med åkander, som du også møder i Monet`s motivverden. Hvis du forstår og lærer gennem dine sanser, vil du højst sandsynlig bedre forstå Monet`s kunstneriske impuls gennem en vandring i hans atelier, hus og have. Det er selvfølgelig et kommercielt set-up, men du får alligevel en fornemmelse af sammenhængen mellem Claude Monets malerier og hans arbejde i haven.

Claude Monet og samtiden midt i 1800-tallet
En måde at forstå Claude Monets kunstneriske udtryk på er, at sætte ham i kontekst til hans samtid. Man kan kalde ham en oprører i forhold til kunstscenen på hans tid. Man kan også sige, han bidrager til et udvidet syn på den “normale” virkelighedsopfattelse. Indtil videre har man søgt at kopiere den fysiske verden til perfektion. Men da fotografiapparatet kommer som ny teknologi, må maleriet kunne noget mere end affotografering af virkeligheden.

Ny malerstil med hurtige penselstrøg
Claude Monet begynder at udvikle en maleteknik til at kunne opfange det flygtige øjeblik med hurtige penselstrøg. Han er optaget af at beskrive, hvordan lyset indvirker på det malede objekt. Han er optaget af luften og bevægelsen indflydelse på øjebliksbilledet. Denne malestil med fokus på helhedsvirkning fremfor enkeltheden, får samtidens kunstkritikere til at reagere voldsomt i negativ retning

Forandring kræver tid Alt forandring og udvikling kræver nyorientering og åbning for en større virkelighed. Og som så mange andre kunstnere i kunsthistorien, bliver Claude Monet ikke modtaget med åbne arme i den etableret kunstverden. Han går derfor sammen med Camille Pissarro, Manet og Renoir m.fl og danner deres egen uafhængige kunstudstilling i 1874. Her udstiller Claude Monet sit maleri “Impression, Solopgang”, som bliver navnet på den nye stilart “Impressionisme”.

Claude Monet og hans dagligstue I Monet`s ungdom maler han motiver fra bylivet i Paris. Da han efterhånden opnår anerkendelse fra offentligheden, kommer han til penge og etablere haven og huset i Giverny. Claude Monet har på intet tidspunkt arbejdet i et atelier men søgt sine motiver i den ydre verden tæt på motivet og naturens flygtige skiften. Så de malerier du møder i hans dagligstue, er alle malet i naturen eller i bylivet fra Paris.

Adressen : Fondation Monet 84 Rue Claude Monet 27620 Giverny

Læs også rejsen til Kreta til museet EL GRECO

emelia regitse edelsøe

Download e-bogen.

” Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”

Et kunstnerisk ledelsesværkstøj

Tilmeld dig nyhedsbrevet om Kunst og Skaberprocesser. Nul spam. Kun e-mails om kunst. Du kan til enhver tid afmelde dig med et klik. Ved tilmelding får du samtidig guiden “Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”, hvor du kan teste dit kunstneriske ståsted.

Download e-bogen her >

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Emelia er en knaldhamrende dygtig kunstner. Jeg var først og fremmeste tiltrukket af hendes egne malerier, især de mere vilde og kraftfulde. Som underviser har hun en evne til at få alle til at føle sig godt tilpas i hendes varme og lattermilde selskab. Hun er vidende og inspirerende med en rar måde at formidle på. Hun har fat i sig selv, kender modstanden i maleriet og fik alle på kurset videre, uanset vores individuelle tekniske niveau, forudgående kunstneriske forståelse og retning.”

Siri Reiter 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har opdaget en hel ny verden sammen med dig. Du præsenterede mig for ægtempera. Indtil da havde jeg arbejdet med akryl. Du lærte mig om farveflader, streg, stof, komposition og om mit billedet kunne ånde. En helt ny verden for mig. Hver gang jeg var hos dig på kunstkursus, fik jeg noget med hjem. Du udfordrede mit pæne Jeg, som har fuldt mig lige siden i andre kunstneriske sammenhænge. Din undervisning satte gang i en udvikling af mit maleri og mit Jeg. Du bragte mig videre…”

Mette Bay Klarskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har haft stor glæde af malekurser hos Emelia. Emelia har hjulpet mig med at overvinde min blokeringer og begrænsninger og finde mit personlige maleriske udtryk, hvilket har givet mig meget både på det kreative og personlige plan. Emelia forstår at møde sine kursister der hvor de er og nænsomt hjælpe dem videre på deres rette vej. Jeg kan på det varmeste anbefale Emelia`s malekurser.”

Hanne Vadskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Det har været trygt for mig at deltage på Emelia Regitse`s kunstkurser i Atelieret Glim. Der bliver undervist individuelt på en kreativ og inspirerende måde. Jeg har oplevet plads og rum til at være mig med stor tryghed og støtte til at udvikle netop mit individuelle udtryk i maleriet. Hvis der er opstået blokeringer i maleprocessen, har jeg altid følt mig støttet og forstået samt fået en håndsrækning med nye måder at se maleriet på i forhold til teknik og personlig udvikling. Så hermed mine bedste anbefalinger.”

Stence Johansen