Tegning er et vigtigt element, når du ønsker af beskrive og illustrere konkrete former i verdenen. Det kan være, du har en indre rigdom af eventyrlige billeder med nisser, alfer og engle. Du ønsker måske at fortælle historier om menneskelige følelser og relationer eller kommentere det politiske system i konkret formsprog. Det kræver tegningens kunst og håndværk gennem blyantens streg og formgivning

Når tegning er en udfordring
Tegning har for mig været en kunstnerisk disciplin med stor modstand. Måske kender du selv denne følelse af kedsomhed, hver gang du får opgaven at skulle tegne en opstilling (stilleben) med forskellige elementer – en flaske, blomsterkrukke, blyant eller frugter o.lign. Selv croquis tegning har i mange år ikke kunne vække min nysgerrighed med dens organiske former og skønhed.

Det gør det jo en anelse vanskelig at få en tegneproces igang, hvis man ikke kan finde sin indgang til tegningens kunst og håndværk.

Jeg er kommet frem til 3 punkter, som har vist mig vejen til mit tegneunivers. Måske du kan bruge denne erfaring til noget i din tegneproces.

1: Den nærmeste udviklingszone

Den nærmeste udviklingszone handler om den læring, du er parat til at række ud efter uden for stor følelsesmæssig modstand. For mit vedkommende har jeg brugt mange år på at udforske abstraktionen med dens energetiske farvevibrationer, sanselighed og formløshed. Det matchede min indre verdensanskuelse på daværende tidspunkt.

Min parathed i forhold til tegning opstod i det øjeblik mit abstrakte formsprog ikke kunne tilbyde mig flere udviklingsmuligheder. Da blev jeg nysgerrig på mit figurative formsprog i tegning og maleri.

Udviklingen fra ubehjælpelige børnetegniger…
Men at skifte fra komfortzone, hvor du har styr på dit billedsprog til usikkerhedszone med ny læring, er ikke altid lige behageligt.

Du starter din tegningproces, hvor du forlod din udvikling indenfor tegning. Det vil for manges vedkommende være i barndommen. Når du så i voksenalderen genoptager din tegneproces, kan det være udfordrende at betragte den ubehjælpelige børnetegning. Der er kun en vej ud af børnetegningen – træning- træning og atter tegnetræning.

2: Pædagogisk formidling

Når du indleder din tegneundervisning, er den pædagogiske læringsstil og formidling vigtig. Den personlige læringsstil består af en række biologiske, udviklingsmæssige og miljømæssige karakteristika, som gør, at nogle lærer bedre i bestemte læringsmiljøer og via visse læringsmetoder.

Der findes mange dygtige tegnere, men det betyder nødvendigvis ikke, at de er dygtige formidlere. Her er 6 tips til hvordan du kan finde din personlige genvej til tegning.

Gå efter kunstnerisk udtryk i stregen…
Find den underviser, hvis kunstneriske udtryk, du kan identificere dig med. Så har du allerede adgang til din teknik og personlige tegnestil. Den personlig streg siger nemlig meget om personlighed i vilje, følelse og tanke.

Er du på linie med underviserens sprogbrug?
Når underviseren skriver om undervisningens indhold, kan du så forstå vedkommendens formidling. Hvis ikke, så er du ikke på linie med den kommunikation og pædagogiske læringsstil, som underviseren vil anvende i undervisningen. Find en anden underviser…

Intuitionen kan spare dig tid…
Lyt til din intuition. Den har ret, hvad angår din kunstneriske retning. Nogle gange lytter du bare ikke. Så går du ud af en vej, der vil give dig negativ erfaring. Det er nødvendigvis ikke dårlig erfaring, men det er nu lettere at gå lige hjem.

Kend dit kunstneriske læringsmiljø
Stil dig selv spørgsmålet om der er bestemte undervisningmiljøer, der stimulerer din kunstneriske udvikling. Det kan være du lærer bedst i et klasselokale eller tegning i naturen. For mit eget vedkommende bliver jeg kunstneriske stimuleret, når undervisningen foregår på Glyptoteket eller Thorvalsens Museum. I dette undervisningsmiljø øser det af kunstnerisk begavelse, hvilket smitter af på min lyst til læring.

Reflekter og lær af dine erfaringer
Gør dine erfaringer og lær af dem. Hver eneste gang der er noget der fungerer eller ikke fungerer for dig, så reflekter og lær af dine erfaringer. En dag kender du dig selv, og kan lede dig i retning af optimal kunstnerisk læring.

Nej, der er ikke noget galt med dig !
Lad vær med at spilde din tid, hvis undervisningen ikke fungere for dig. Du er hverken dum eller kunstnerisk ubegavet. Kom videre… din tid er kostbar.

Når du har fundet en tegneundervisning, der tilgodeser dine behov, ligger læringsansvaret hos dig. Som alt andet i livet, handler læring om øvelse. Man kan ikke snakke sig til blive en dygtig tegner. Bolden ligger på din banehalvdel. Det er dit ansvar at udvikle selvdisciplin, så du rykker dig tegnerisk.

 

3: Metode og teknik

Der er forskellige metoder og teknikker indenfor tegning. Hvis du vil have fremskridt i din tegning i en fart, skal du gå efter den tegneteknik, der umiddelbart matcher dit temperament eller læringsstil. Det vil give dig motivation til at tegne og dermed en hurtigere tegnerisk fremgang.

For mit vedkommende har jeg meget bevægelse i min natur. Jeg stræber efter et kunstnerisk udtryk fyldt med liv og bevægelse både indenfor det figurative og abstrakte udtryk. Derfor er den dynamiske eller modelleret teknik gode læringsmetoder for min tegneudvikling.

I det følgende kommer 3 tegneteknikker;

1) Dynamisk tegning, hvor du arbejder med at beskrive bevægelsen i modellen.

2) Modellering, hvor du arbejde med lys/mørke og tyngde/lethed i figuren.

3) Den sidste metode beskriver kroppens dimensioner gennem grundformerne kuglen, keglen og cylinderen. Vælg den metode, du finder mest inspirerende. 10 min om dagen, så er du godt på vej…

emelia regitse edelsøe

Download e-bogen.

” Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”

Et kunstnerisk ledelsesværkstøj

Tilmeld dig nyhedsbrevet om Kunst og Skaberprocesser. Nul spam. Kun e-mails om kunst. Du kan til enhver tid afmelde dig med et klik. Ved tilmelding får du samtidig guiden “Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”, hvor du kan teste dit kunstneriske ståsted.

Download e-bogen her >

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Emelia er en knaldhamrende dygtig kunstner. Jeg var først og fremmeste tiltrukket af hendes egne malerier, især de mere vilde og kraftfulde. Som underviser har hun en evne til at få alle til at føle sig godt tilpas i hendes varme og lattermilde selskab. Hun er vidende og inspirerende med en rar måde at formidle på. Hun har fat i sig selv, kender modstanden i maleriet og fik alle på kurset videre, uanset vores individuelle tekniske niveau, forudgående kunstneriske forståelse og retning.”

Siri Reiter 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har opdaget en hel ny verden sammen med dig. Du præsenterede mig for ægtempera. Indtil da havde jeg arbejdet med akryl. Du lærte mig om farveflader, streg, stof, komposition og om mit billedet kunne ånde. En helt ny verden for mig. Hver gang jeg var hos dig på kunstkursus, fik jeg noget med hjem. Du udfordrede mit pæne Jeg, som har fuldt mig lige siden i andre kunstneriske sammenhænge. Din undervisning satte gang i en udvikling af mit maleri og mit Jeg. Du bragte mig videre…”

Mette Bay Klarskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Jeg har haft stor glæde af malekurser hos Emelia. Emelia har hjulpet mig med at overvinde min blokeringer og begrænsninger og finde mit personlige maleriske udtryk, hvilket har givet mig meget både på det kreative og personlige plan. Emelia forstår at møde sine kursister der hvor de er og nænsomt hjælpe dem videre på deres rette vej. Jeg kan på det varmeste anbefale Emelia`s malekurser.”

Hanne Vadskov

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

“Det har været trygt for mig at deltage på Emelia Regitse`s kunstkurser i Atelieret Glim. Der bliver undervist individuelt på en kreativ og inspirerende måde. Jeg har oplevet plads og rum til at være mig med stor tryghed og støtte til at udvikle netop mit individuelle udtryk i maleriet. Hvis der er opstået blokeringer i maleprocessen, har jeg altid følt mig støttet og forstået samt fået en håndsrækning med nye måder at se maleriet på i forhold til teknik og personlig udvikling. Så hermed mine bedste anbefalinger.”

Stence Johansen