KUNSTBLOGGEN
Forskellen på “døde” og “levende” farveflader
Når vi taler maleri som kunstart, har vi forskellige elementer, der gør et maleri til et maleri. Hver eneste af disse elementer kan du tage ud af helheden og arbejde særskilt med for at udvikle dit maleriske udtryk.Maleriet består af 6 overordnet elementer; stoflighed, streg, flade, form, farve og komposition
Stoflighed
Vi har elementet stoflighed i form af pigment, olie samt bindemiddel alt efter om det er olie, akryl eller tempera maling.
Streg
Der er elementet stregen
Flade
Stregen har mulighed for at samle sig til en flade
Form
Når du bearbejder en flade i spændet mellem lys og mørke, opstår formen
Farve
Farven opstår i mødet mellem lys og mørke
Komposition
Det overordnet element er kompositioner, hvor du samler alle dine elementer til en helhed.
Forskellen på “døde” og “levende” maleflader
Fladen kan fremstå på forskellige måder, alt efter om du bearbejder din flade eller ej. En flade kan fremstå “belivet” med “levende” og åndbare farveflader. Lyset trænger igennem stofligheden i maleriet, så du kan trække vejret igennem fladen.
Hvis du kikker på maleriet foroven, er det den “believet” maleflade, der er den dominerende flade-oplevelse for dette maleri. Nederst i billedet er der 2 hvide og røde flader. De fremtræder ubearbejdet med “døde” og lukkede flader. Jeg har bevidst kun lagt farve på et lærred uden nogen form for bearbejdning. På den måde opnår jeg kontrastvirkningen mellem de mættede og umættede farveflader i billedet.
Hvis du arbejder med åbne og lukkede maleflader i dit maleri, får du en spændende kontrast i dine billeder.
Denne mulighed for at beabejde dine flader, kan opnås gennem tempera maling. I dette medie arbejder du både med olie og vand. Det giver dig mulighed for at jonglere med “lukkede” (olieret) og “åbne” vandbaseret maleflader. Hvis du ikke har arbejdet med tempera før eller vil forbedre dine maleflader, kan du gå til online kurset her >
Ikke tilgængelig pt…