KUNSTBLOGGEN

Kunstundervisning

Kunstundervisning på kunstbloggen henvender sig til dig, der ønsker kunstnerisk transformation og personlig vækst.

Du har et ønske om at udvikle dit billedsprog. Din kunstundervisning er måske stoppet i 6. klasse i folkeskolen. Det er virkeligheden for mange kunststuderende op i årerne.

Men det er aldrig for sent at udvikle dit billedsprog gennem kunstundervisning – livslang læring. Du skal bare have mod på at lære, lytte og øve dig gennem kunstneriske discipliner.

I kunstundervisning på kunstbloggen har jeg fokus på at give dig kunstneriske værktøjer indenfor den figurative og abstrakte kunst.

Hvis du er utilfreds med dine kunstneriske resultater, skal du betragte og reflektere over dit kunstværk samt din skaberproces. Til dette formål har jeg skabt 2 værktøjer, hvor du kan teste dig selv. Alt hvad der sker i din skaberproces, giver dig dit  konkrete kunstneriske resultat. Det er altså dine vaner og teknik, du skal kikke efter i sømmene, hvis du vil ændre dit kunstværk. 

HHB testen til dit kunstværk

I denne test skal du reflekterer over din helhed, håndværk og kommunikation i dit kunstværk.
Er disse 3 fokusområder stærke nok i dit kunstværk?

Helhed = stærk kommunikation
Dit kunstværk skal kunne fungere som en helstøbt komposition
. Derved fremstår din overordner kommunikation tydeligt og stærk.

Den kunstnerisk helhed er skabt af din streg, flade, farve og form. Hvis din billedkomposition ikke fungerer, vil dit billede fremstå utydelig i  sin kommunikation. Som betragter vil man have fokus på billedets svaghed fremfor dets budskab. Derfor er det så vigtig, at et kunstværk fremstår helstøbt i sin fremtræden på lærredet. 

Håndværk = teknisks overbevisning
Ethvert kunstværk kræver håndværk af bestemt karakter for at kunne opnå et bestemt udtryk. Håndværket består af bestemte teknikker, du træner igen og igen for at kunne mestre dem.

Et billedsprog kan være opbygget af flere forskellige og varierende teknikker der tilsammen danner et solidt kunstneriske håndværk. Du skal vælge de teknikker, som passer til dit udtryk, du ønsker at opnå i dit billedsprog.

Budskab = kunstværkets formål
Det overordnede formål med kunstværker er kommunikation. Du skal have et ønske om at formidle budskaber til dine beskuere. Du skal have noget på hjertet, som du gerne vil dele med din beskuer. 
 

VPR testen af din skaberproces

Når du har taget HHB testen til dit kunstværk, skal du tage disse reflektionen med ind i din skaberproces. Resultatet af begge test viser, hvilke fokuspunkter du skal arbejde videre på for at udvikle dit billedsprog.

Vedholdenhed = mester/ekspert
Forskning viser, du skal øve dig mange timer for at blive en mester indenfor dit felt. Vedholdenhed, træning og øvelse er de personlige kompetencer, der vil føre dig til målet. Hvis du eksempelvis ønsker at kunne udtrykke dig abstrakt i maleriet, skal du altså kunne fastholde en læringsproces gennem mange år for at komme frem til dit unikke kunstneriske udtryk.

Parathed
Parathed handler om din nærmeste læringszone i kunstundervisning. Din kunstneriske fremgang vil være størst, der hvor du har din opmærksomhed, lyst og motivation. Tag den læring, der ligge lige foran dig. Så skal du nok komme frem til større kunstneriske mål hen ad vejen.

Resultat af din HHB test
Du  tager resultatet af HHB testen
fra dit kunstværk. Dine overvejelse omkring, hvad du skal forbedre i forhold til helhed, håndværk og budskab, skal med ind i din videre skaberproces.

Der er hjælp at hente på Kunstbloggen…

Er der fokuspunkter fra de 2 tests, hvor dine kompetencer halter? –  Fortvivl ikke, der er hjælp at hente på Kunstbloggen. Du kan tjekke mine online kurser eller tage en afklarende mentorsession for at få styr på dit kunstneriske ståsted.

På dette kursus får du en dybere forståelse af farver >>>

På dette kursus får en en ny maleteknik >>

Her kan du få adgang til mine mentorforløb >

kunstundervisning

Ikke tilgængelig pt…