Presseomtale er yderst vigtig i din promovering af din kunst. Du har gjort et stort arbejde gennem dine kunstværker. Du har hængt en udstilling op i en kunstforening eller på en kunstmesse. Måske har du lavet en politisk event. Der er mange muligheder for kunstnerisk aktivitet, der fortjener opmærksomhed i det offentlige rum.

Pressen har brug for dig, som du har brug for dem. Det er en god ide, at opbygge et tillidsforhold til en eller flere journalister, der kan dække din historie. Det vil spare dig tid på den lange bane i forhold til presseomtale. Det kræver forarbejde af dig at få den gode historie i pressen. Journalister har travl. Hvis du kan lette journalistens arbejde gennem faktaoplysninger, portrætfoto m.m, så er du godt på vej til at få presseomtale.

Derfor skal du skrive pressemeddelse;
Opbyg dit kunstnernavn – brand. Presseomtale er vigtig for at opbygge dit navn eller brand. Det er oplagt at starte med de lokale medier, så du bliver kendt i dit lokalområde. Hvis lokalområder kender den lokale kunstner, kan du blive trukket ind i forskellige kulturelle aktiviteter, der understøtter din business.

Du kan invitere til Åbent Atelier, hvor du fortæller om din kunst. Send materiale til pressen før dine kulturelle aktiviteter. Så vil du kunne tiltrække flere besøgende til dine aktiviteter.

Sælg din kunst
Jo mere presseomtale du får, desto mere får dine potentielle kunder kendskab til dig. De får viden om, hvem du er. Hvad står for, dine meninger og holdninger. Der er jo mange forskellige kunstneriske retninger i kunstbranchen. Det kan godt være en jungle for en kunstkøber.

Du skal opbygge et kunstnerisk ståsted i forhold til dine kunder. Hvad er din historie? Hvad er din motivverden? Hvorfor gør du, som du gør i dine kunstværker?  Pointen er, at du skal være synlig for dig selv og din omverden.

YouTube Channel

Opbygning af din pressemeddelse
Du skal overveje flere elementer i din presseomtale. Du skal skrive en pressemeddelse, der kan danne grundlaget for din historie på et givent nyhedsmedie. Du skal overveje følgende punkter i din pressemeddelse til en journalist;

Relevante fakta og kontaktpersoner
Din pressemeddelse skal indeholde relevante fakta samt navne på kontaktpersoner. Relevante fakta kan være kunstudstillingens navn og sted. Hvornår vil kunstudstillingen blive åbnet? Måske bliver åbningstalen holdt af en borgmester eller anden offentlig personlighed. Deres navne skal du eksempelvis oplyse under fakta.

Målret din pressemeddelse til nyhedsmediet
De forskellige nyhedsmedier har forskelige målgrupper. Derfor er det vigtig, at du målretter din pressemeddelse til en specifik målgruppe for at være interessant for et givent nyhedsmedie. På den måde har du større chance for at komme i betragtning til
deres avisspalter.

Fængende overskrift til din historie
Du har meget få sekunder til at fænge læserens opmærksomhed i et nyhedsmedie. Derfor skal overskriften på din historie være fængende, spændende og relevant for læseren. 

Kildehenvisning til din presseomtale
Husk altid at henvise til dine kilder. Du har eksempelvis opbygget en fængende historie omkring et nyt lovforslag i forhold til kunstens økonomiske situation. Så skal du huske at henvise til din kilde. Hvor har du dine oplysninger og fakta fra. Det er yderst vigtig for at fremstå troværdig.

Adgang til gode billeder
Nyhedsmedier sender ikke altid fotografer ud til en event eller begivenhed. Så kan du hjælpe din presseomtale lidt på vej gennem gode billeder til downloading på din hjemmeside.

Hvis du har mod på at skrive din pressemeddelse, så er det bare om at komme i gang. Hvis ikke kan du kontakte Majbritt Lund, der kan være behjælpelig med din presseomtale. Få hjælp til presseomtale af Majbritt Lund

På kunstbloggen kan du også læse videre om Portrætfoto til din kunstbusiness  eller Sælg din kunst 

emelia regitse edelsøe

Download e-bogen.

” Sådan finder du vejen til dit

unikke kunstneriske udtryk”

Et kunstnerisk ledelsesværkstøj

Tilmeld dig nyhedsbrevet om Kunst og Skaberprocesser. Nul spam. Kun e-mails om kunst. Du kan til enhver tid afmelde dig med et klik. Ved tilmelding får du samtidig guiden “Sådan finder du vejen til dit unikke kunstneriske udtryk”, hvor du kan teste dit kunstneriske ståsted.

Download e-bogen her >